fredag 2. november 2012

Læring og læringsteorier i korte trekk


Definere læring og gjøre rede for ulike læringsteorier
·      Læring er å få kunnskap via erfaringer og er en endring i ytre atferd.
·      Assosiative teorier: stimulus og respons
-> sammenhengen mellom stimulus og respons styrer handlingene

·      Klassisk (Pavlov) og operant betinging  (Skinner)
·      Kognitive teorier: tenke ut løsninger ut fra en helhetlig vurdering
- Implisitt (modning) og eksplisitt læring (konsentrert og aktiv)
·      Tre hovedformer for eksplisitt læring
1) Læring ved forståelse -> bruker gamle erfaringer til å sette i sammenheng med nye kunnskaper
2) Læring ved problemløsning -> vurdere helheten av en situasjon, tar med kunnskapen videre
3) Læring ved memorering -> pugge gangetabellen, huske senere

Drøfte sammenhengen mellom motivasjon, mestring og læring
·      Motivasjon er driftskraft som får deg til å yte noe. Det fins indre og ytre motivasjon.
·      Å mestre noe gjør at motivasjonen øker og lærer derfor lettere.
·      Det er ulike metoder for å øke motivasjonen til å lære noe.
- belønning, selvrealisering og mestring, tenkning

Drøfte hva som hemmer og fremmer læring
·      Hemmer læring: straff, kjeft, går for fort fram, kjedelig, minker motivasjonen, samme læringsmetode hele tiden, for lette oppgaver, mange like ting å gjøre som kun er repetisjon

·      Fremmer læring: belønninger, ros, mestringsfølelse, ulike læringsstrategier,  interesse, variasjon, samarbeid

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar