Definere læring og
gjøre rede for ulike læringsteorier
·
Læring er å få kunnskap via erfaringer og er en
endring i ytre atferd.
·
Assosiative teorier: stimulus og respons
-> sammenhengen mellom stimulus og
respons styrer handlingene
·
Klassisk (Pavlov) og operant betinging (Skinner)
·
Kognitive teorier: tenke ut løsninger ut fra en
helhetlig vurdering
- Implisitt (modning) og eksplisitt læring
(konsentrert og aktiv)
·
Tre hovedformer for eksplisitt læring
1) Læring ved forståelse -> bruker gamle
erfaringer til å sette i sammenheng med nye kunnskaper
2) Læring ved problemløsning -> vurdere
helheten av en situasjon, tar med kunnskapen videre
3) Læring ved memorering -> pugge
gangetabellen, huske senere
Drøfte sammenhengen
mellom motivasjon, mestring og læring
·
Motivasjon er driftskraft som får deg til å yte
noe. Det fins indre og ytre motivasjon.
·
Å mestre noe gjør at motivasjonen øker og lærer
derfor lettere.
·
Det er ulike metoder for å øke motivasjonen til
å lære noe.
- belønning, selvrealisering og mestring,
tenkning
Drøfte hva som hemmer
og fremmer læring
·
Hemmer læring: straff, kjeft, går for fort fram,
kjedelig, minker motivasjonen, samme læringsmetode hele tiden, for lette
oppgaver, mange like ting å gjøre som kun er repetisjon
·
Fremmer læring: belønninger, ros,
mestringsfølelse, ulike læringsstrategier, interesse, variasjon, samarbeid
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar