fredag 2. november 2012

Læring og læringsteorier i korte trekk


Definere læring og gjøre rede for ulike læringsteorier
·      Læring er å få kunnskap via erfaringer og er en endring i ytre atferd.
·      Assosiative teorier: stimulus og respons
-> sammenhengen mellom stimulus og respons styrer handlingene

·      Klassisk (Pavlov) og operant betinging  (Skinner)
·      Kognitive teorier: tenke ut løsninger ut fra en helhetlig vurdering
- Implisitt (modning) og eksplisitt læring (konsentrert og aktiv)
·      Tre hovedformer for eksplisitt læring
1) Læring ved forståelse -> bruker gamle erfaringer til å sette i sammenheng med nye kunnskaper
2) Læring ved problemløsning -> vurdere helheten av en situasjon, tar med kunnskapen videre
3) Læring ved memorering -> pugge gangetabellen, huske senere

Drøfte sammenhengen mellom motivasjon, mestring og læring
·      Motivasjon er driftskraft som får deg til å yte noe. Det fins indre og ytre motivasjon.
·      Å mestre noe gjør at motivasjonen øker og lærer derfor lettere.
·      Det er ulike metoder for å øke motivasjonen til å lære noe.
- belønning, selvrealisering og mestring, tenkning

Drøfte hva som hemmer og fremmer læring
·      Hemmer læring: straff, kjeft, går for fort fram, kjedelig, minker motivasjonen, samme læringsmetode hele tiden, for lette oppgaver, mange like ting å gjøre som kun er repetisjon

·      Fremmer læring: belønninger, ros, mestringsfølelse, ulike læringsstrategier,  interesse, variasjon, samarbeid

torsdag 1. november 2012

Læringsstrategier


Det fins mange ulike læringsstrategier som er nyttig å bruke om man vil lære et stoff så lett som mulig, og i tillegg huske det i framtiden. Studieteknikk er et annet ord for læringsstrategi og ikke alle former passer for alle.

Det viktigste er å få oversikt over det du skal lære. Se gjerne gjennom sidene før du begynner å lese. Overskrifter, bilder, nøkkelord og sammendrag blir kalt ”høydepunkter” og hjelper leseren til å forstå stoffet enklere. Læringsstrategier er altså framgangsmåter du bruker for å lære best mulig. Å arbeide aktivt og konsentrert er viktig.

Personlig liker jeg å starte med å se på overskrifter og nøkkelord før jeg leser avsnitt for avsnitt og skriver ned de viktigste stikkordene/setningene. Da blir det lettere å få en oversikt over all fakta og jeg kan senere gå tilbake til stikkordene om det er noe jeg er usikker på.